“Geld zat, maar bijscholen, ho maar”

De NRC bericht op 25 juli 2019 over het feit dat het kabinet 200 miljoen euro extra uittrekt voor de professionele ‘ontwikkeling van iedereen’. Tegelijkertijd worden de subsidiepotten niet opgemaakt en zijn veel potjes bij de doelgroep niet bekend.

Nederland heeft 140 O&O-fondsen in meer dan honderd sectoren. Anderhalf miljoen werknemers kunnen aanspraak maken op scholingsgelden. Maar dat het kán, betekent niet dat het gebeurt. „Van de goede regelingen wordt ongeveer 45 procent van het geld gebruikt”, zegt Andries de Grip, hoogleraar arbeidsmarkt aan de universiteit van Maastricht. „Van de slechte fondsen vrijwel niets. Daarvan weet niemand dat ze bestaan.”

Wat is hier aan de hand? Het artikel gaat daar niet verder op in, maar er is één aspect dat in onze praktijk als aanbieder van taaltrainingen steeds meer opvalt.

De (nog) boomende economie en de gespannen arbeidsmarkt leiden ertoe dat onze klanten hun trainingsplannen niet zó kunnen realiseren als ze het zouden willen. Trainingen worden uitgesteld en uitstel leidt ook wel eens tot afstel. Het voorbeeld van een buitendienstmedewerker in het oosten van het land spreekt boekdelen: Zij was drie jaar geleden aangenomen, om de Duitse markt te ontwikkelen, maar zat nog steeds ‘binnen’, om de ‘tent te runnen’. Gebrek aan personeel leidde ertoe dat Duitsland bleef liggen en de taaltraining Duits bij Effeff dus ook. Na drie jaar nam zij ontslag, omdat haar hart juist in die klantkontakten in de buitendienst lag.

Wat is ons antwoord daarop? Als eerste dient te worden gezegd, dat een taaltraining gediend is met de mogelijkheid om de kennis in de praktijk te toetsen. Droog zwemmen werkt niet. Onze trainingen zetten in op de wisselwerking tussen theorie (trainingen) en praktijk (‘Deutschkontakte’). Maar tijd ‘maken’ kunnen wij net zo min als ieder ander. Wij zijn echter in staat om zó gericht op de werksituaties van onze cursisten te trainen, dat trainingen niet onnodig lang duren én direkt resultaat laten zien. Betere en ‘angstfreie'(!) telefoongesprekken en correcte e-mails.

We beginnen met een intake-traject, waarbij we uitgebreid inventariseren, waar de taalbehoeftes liggen en wat het beginniveau is. Geheel gratis en vrijblijvend. U ontvangt vervolgens een trainingsvoorstel op maat. (Maar u kunt natuurlijk ook eerst beginnen met de taaltoetsen op deze website. Daarin hebben we de meest voorkomende taalfoutjes uit onze praktijk verzameld!)

Laat een reactie achter