Op 1.1.2024 Gedachten bij de taaltrainingmarkt

hoe kies je een taaltraining die bij je past?

“Bijna 1 op de 5 volwassenen volgt een opleiding of cursus”, aldus het CBS. De overheid stimuleert het ‘leven lang leren’. Vorig jaar namen 23 procent van de volwassenen deel aan een opleiding of cursus met een duur korter dan een week.

Als ik een koffiezetapparaat zoek en op kieskeurig.nl aanbiedingen wil vergelijken, krijg ik bijna 1000 apparaten voorgeschoteld. Via een filter kan ik mijn keuzemogelijkheden inperken. Als ik daar op ‘Duits’ zoek, krijg ik dubbel zoveel, maar …. er zit geen taalcursus tussen.

Als iemand een dergelijke cursus zoekt en zich online via vergelijkingssites wil orienteren, is er … niets!

Onze Taal biedt voor NT2 een lijst met “instanties die taalcursussen aanbieden. (Vermelding op de lijst hieronder is geen garantie voor de kwaliteit van de aangeboden cursussen.)”

En dan: “www.taalcursussen.net vergelijkt voor meer dan 60 verschillende talen de verschillende taalcursussen van gerenommeerde taleninstituten zoals LOI, NTI, Laudius en NHA”. Onder ‘taalcursussen’ worden hier online thuisstudie-paketten verstaan!

Millian misschien? “Wilt u een zakelijke of particuliere taaltraining volgen? Via Millian.nl is deze zo gevonden.” Probeer het maar eens (!) > https://millian.nl/opleiding-training-incompany/taal

In 1993 stelde Margreet Kwakernaak een “Wegwijzer voor het hanteren van vreemde talen in het midden-en kleinbedrijf” (99 pag.) onder de titel “Taalpromotor” samen. De staatssecretaris van Economische Zaken schreef het voorwoord. Zo ging het 30 jaar geleden. Er was toen een Stichting Promotie Talen die met steun van overheid en bedrijfsleven de taaltrainingsector ondersteunde!

Als aanbieder van maatwerk-trainingen Duits heb ik het altijd als mijn primaire taak gezien om mijn potentiele klanten goed te informeren over wat een taaltraining inhoudt. En te waarschuwen, dat het boeken van een dergelijke training geen garantie op succes is. Dat een taaltraining veel meer kost dan het aantal euro’s op de offerte. Tijd is de belangrijkste sleutel tot succes. Tijd om het vreemde talen leren te leren, om contact te maken met de taal, om je huiswerk te maken, kortom om van de training in elk geval gedurende de doorlooptijd ervan een PP, een Persönliches Projekt, te maken. Geen talenknobbel? Dat is geen excuus! Iedereen kan leren om in haar/zijn taal-situaties vaardig te worden. Een telefoniste bijvoorbeeld hoeft slechts een heel beperkt repertoire te beheersen, maar dat wel zo professioneel dat het lijkt alsof ze de vreemde taal perfect kent.

Laat u voorlichten door de vele aanbieders die u op internet vindt, vraag dóór! Vraag, waaruit maatwerk bestaat! Spreek vooral ook met die professionals die de trainingen uitvoeren! Niet alleen met verkopers die vooral één ding goed kunnen: sales.